Hyvin hoidettu kriisiviestintä pelastaa tiukasta tilanteesta
Kriisiviestinnän onnistumisella saattaa olla suurempi merkitys imagon kannalta kuin itse kriisillä
-Lilly Korpiola, Kriisiviestintä digitaalisessa julkisuudessa
Joskus käy köpelösti. Teemme virheen tai tapahtuu onnettomuus tai moka – se mitä ei koskaan pitänyt tapahtua on juuri tapahtunut. Joskus taas meitä yritetään mustamaalata tai kritisoida asioista, jotka oikeasti eivät ole meidän vikamme. Oli kriisi sitten oikea tai muiden mielikuviin perustuva, jos meitä kritisoidaan julkisesti, asialle on tehtävä jotain.
Kriisiviestinnän tärkein tavoite on palauttaa järjestys ja minimoida imagollemme ja brändillemme aiheutuvat vahingot. Jos organisaatiolla on valmis ja harjoiteltu, selkeä mutta joustava kriisiviestintäsuunnitelma, jää hässäkän keskellä enemmän aikaa itse vahingon korjaamiselle. Kriisiviestintä toimii kaikista parhaiten rokotteen muodossa – eli tunnistamalla ja eliminoimalla mahdolliset skandaalin ainekset jo etukäteen, voimme välttää kriisin syttymisen. Johtajien ja esimiesten kohdalla olen valmis nostamaan esiintymistaidot pomon tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Jos alaiset eivät ymmärrä, jaksa kuunnella tai usko johtajaansa, on koko organisaatio retuperällä. Kriisin iskiessä johtamistaitoja ja sisäistä viestintää on myöhäistä huoltaa kuntoon, nämä pitää hoitaa rauhan aikana.
Mediakohu tai imagokriisi saattaa olla todella vakava paikka, mutta asiakkainani on myös viranomaisia, joiden arkipäivässä kriisi tarkoittaa oikeasti vaaraa ja hätää. Vakavissa häiriötilanteissa ja hätätilanteissa media- ja esiintymistaidot ja oikean viestin perille saaminen, saattaa olla kysymys elämästä ja kuolemasta. Hyvä esiintymistaidot, ymmärrys median työtavoista vakavissa kriisitilanteissa, tarvittaessa vieraiden kulttuurien ymmärtäminen sekä ymmärrys siitä, miten ihmisjoukot käyttäytyvät paniikissa, auttavat selviämään pahoistakin hätätilanteista. Näitä äärimmäisten kriisitilanteiden viestintätaitoja tulisi harjoitella myös esimerkiksi kouluissa.
Varaa räätälöity kriisiviestintäkoulutus omalle organisaatiollesi.
Onko kiire ja tarvitset heti apua? Soita Ellille suoraan.